ERASMUS+ KA122_2021

 ERASMUS+ /KA122/2021

ΣΧΕΔΙΟ:  2021-1-EL01-KA122-SCH-000021501

«Βήματα προς την κοινωνική ένταξη»

Περίληψη

Η επιλογή Erasmus+ KA122 Προγράμματος: «Βήματα προς την κοινωνική ένταξη», προέκυψε έπειτα από την αξιολόγηση των αναγκών του σχολείου μας σε συνδυασμό με τα ενδιαφέροντα και το επαγγελματικό προφίλ των συμμετεχόντων. Η μεθοδολογία υλοποίησης του Σχεδίου σχετιζόταν με τις καλές πρακτικές στην εκπαίδευση μέσω της συνεργατικής και βιωματικής μάθησης ενώ το Σχέδιο εστίαζε στην προώθηση της κοινωνικής ένταξης μέσα από την αποδοχή του διαφορετικού  και την εξάλειψη των διακρίσεων. Γενικός σκοπός του Σχεδίου ήταν ο εκσυγχρονισμός του σχολείου μας και η διεθνοποίηση της αποστολής του μέσα από την επιμόρφωση του προσωπικού του. Σύμφωνα με τις δραστηριότητες κινητικότητας, ως επιμέρους στόχοι, ορίστηκαν: η απόκτηση γνώσεων, η βελτίωση δεξιοτήτων και ικανοτήτων, η βελτίωση των γλωσσικών ικανοτήτων, η διαπολιτισμική επαφή και η ανάπτυξη ευρωπαϊκής ταυτότητας, η δημιουργία ενός δικτύου εκπαιδευτικών για μελλοντική συνεργασία, η «ενδυνάμωση» των εκπαιδευομένων σε ατομικό και επαγγελματικό επίπεδο. Η θεματική των σεμιναρίων αφορούσε την εξοικείωση των εκπαιδευτικών με καινοτόμες διδακτικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικά εργαλεία, την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων για την εκπαίδευση μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ιδιαίτερα σε ότι αφορά την έγκαιρη διάγνωση και πρώιμη παρέμβαση. Ακόμη, την μύηση σε νέες μεθόδους διδασκαλίας για την προώθηση της ισότητας και κοινωνικής ένταξης με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων και μέσων. Το Σχέδιο, εκτός από τη θετική επίδραση στην επαγγελματική επάρκεια των συμμετεχόντων και τη μελλοντική τους ανάπτυξη, είχε μακροπρόθεσμα και πολλαπλά οφέλη στο σχολείο μας, καθώς τα μαθησιακά αποτελέσματα από τις δραστηριότητες κινητικότητας επέδρασαν θετικά τόσο στην παιδαγωγική όσο και στην διοικητική του πρακτική, προσδίδοντάς του επιπλέον δυνατότητες για εκσυγχρονισμό και διεθνοποίηση. Ένα σχολείο για όλους, όπου η παιδαγωγική της ένταξης είχε βασικό πυλώνα την συνεκπαίδευση όλων των παιδιών.

Λέξεις κλειδιά: Επιμόρφωση, Καλές πρακτικές, Διαφορετικότητα, Κοινωνική ένταξη, Συνεκπαίδευση, Έγκαιρη διάγνωση, Πρώιμη παρέμβαση


1η KINHTIKOTHTA

ΜΑΛΤΑ: 8/08-15/08/2022

Επιμορφωτικό κέντρο:Executive Training Institute Malta (ETI) 

 ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ: “Boost your ICT skills-technology for the classroom”

         Η 1η κινητικότητα του Προγράμματος υλοποιήθηκε το καλοκαίρι του 2022 στην Μάλτα σε συνεργασία με το επιμορφωτικό κέντρο: Executive Training Institute (eti) και τίτλο:“Boost your ICT skills-technology for the classroom”. Βασικός στόχος της επιμόρφωσης ήταν η ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών σε ότι αφορά την ένταξη των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και τη χρήση τους στην σχολική τάξη.

Το πρόγραμμα ήταν σχεδιασμένο έτσι ώστε να προωθεί τον ψηφιακό εγγραμματισμό εκπαιδευτικών και μαθητών μέσα από την εξοικείωση με τις ΤΠΕ και την εφαρμογή τους στην καθημερινή σχολική πρακτική. Καινοτόμα ψηφιακά εργαλεία και μέσα όπως: εκπαιδευτικά λογισμικά, ηλεκτρονικές πλατφόρμες, ψηφιακά παιχνίδια και χρήση του διαδικτύου εντάσσονταν στο περιεχόμενο του σεμιναρίου με στόχο τη διαδραστική μάθηση μέσω των ΤΠΕ. Ιδιαίτερο βάρος δόθηκε στην καλλιέργεια της επίγνωσης για τα ηθικά ζητήματα που προκύπτουν από τη χρήση του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπως και της ρύθμισης του απορρήτου για την ασφαλή τους χρήση

 Οι εκπαιδευόμενοι απέκτησαν γνώσεις σε ότι αφορά τη χρήση ψηφιακών εργαλείων, λογισμικών και προγραμμάτωντων αλλά και ενθαρρύνθηκαν να χρησιμοποιούν με ποικίλους τρόπους ως μέσα διδασκαλίας και μάθησης τα εξής: 


Wikitel, learning apps, Snipping tool, Puzzle maker, Logo Hunting, QR codes, Jigsaw, Pinterest, Pearl tree, The www, Mind map, Word clouds, Post image, CANVAS, Twinery, Calameo, Storybird, Storygenerator, Webquest, Online dictionaries, Visual Thesaurus, Crosswords and Quiz Design, Interactive Whiteboard.

Η κινητικότητα ήταν άρτια οργανωμένη με εξαιρετική θεματική και περιεχόμενο και προσέδωσε καινοτόμα μαθησιακά οφέλη.











2η KINHTIKOTHTA

ΓΑΝΔΗ: 26/09-01/10/2022

Επιμορφωτικό κέντρο: Europass Teacher Academy

 ΣΕΜΙΝΑΡΙΟFive steps to improve teaching and learning”.

Η 2η κινητικότητα του Προγράμματος υλοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2022 στην Γάνδη του Βελγίου σε συνεργασία με το επιμορφωτικό κέντρο: Europass Teacher Academy και τίτλο: “Five steps to improve teaching and learning”. Οι επιμορφούμενοι μυήθηκαν σε καινοτόμες διδακτικές προσεγγίσεις  και πρακτικές με στόχο την βελτίωση της διδασκαλίας και μάθησης. Το περιεχόμενο του σεμιναρίου εστίαζε στα εξής:

  • Να μυηθούν οι επιμορφούμενοι σε τεχνικές και μεθόδους όπως η Ολιστική Εκπαίδευση, η Κιναισθητική τάξη, η Ενεργητική ακρόαση, η αυτορυθμιζόμενη μάθηση, μεταγνωστικές δεξιότητες, Δεξιότητες του 21ου αιώνα, Νευροεκπαίδευση και Εκπαιδευτική Νευροεπιστήμη.
  • Να γνωρίσουν τα πλεονεκτήματα αυτών των μεθόδων και τεχνικών και να μάθουν να τις χρησιμοποιούν αποτελεσματικά για υψηλής ποιότητας  διδακαλία και μάθηση.
  •  Να εμπνευσθούν από τα καινοτόμα μεθοδολογικά εργαλεία ώστε να βελτιώσουν το ψυχολογικό κλίμα της τάξης.

Η κινητικότητα προσέφερε νέες γνώσεις αλλά και ευκαιρίες για μεταγνωστικές διεργασίες ώστε οι επιμορφούμενοι να νιώσουν ικανότεροι να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του σύγχρονου σχολείου.














3η KINHTIKOTHTA

ΠΡΑΓΑ: 06/03-10/03/2023

Επιμορφωτικό κέντρο:  ITC- International. Ed 

 ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ“Special Needs Children”

Η 3η κινητικότητα του Προγράμματος υλοποιήθηκε τον Μάρτιο του 2023 στην Πράγα σε συνεργασία με το επιμορφωτικό κέντρο: ITC- International. Ed και τίτλο: “Special Needs Children”.  Το σεμινάριο παρότι εστίαζε σε ένα θεωρητικό πλαίσιο αλλά και σε πρακτικά τιπς που θα βελτίωναν την εκπαίδευση μαθητών με ειδικές μαθησιακές ανάγκες, στόχευε σε μεθόδους και τεχνικές που αφορούσαν όλα τα παιδιά. Οι εκπαιδευτικοί απέκτησαν γνώσεις σε πρακτικές και καινοτόμες διδακτικές προσεγγίσεις ώστε να δημιουργήσουν ένα υποστηρικτικό περιβάλλον για το σύνολο των μαθητών σε ένα σχολείο για όλους, όπου  η συναικπαίδευση είναι το ζητούμενο. Το περιεχόμενο του σεμιναρίου είχε τις εξής υποενότητες:

  • Προσδιορισμός των ειδικών αναγκών: θεωρητικό υπόβαθρο (σωματικές αναπηρίες, ψυχιατρικές διαταραχές, συναισθηματικά προβλήματα, προβλήματα συμπεριφοράς, μαθησιακές δυσκολίες, ευφυή και ταλαντουχα παιδιά)
  • Ενταξιακές πρακτικές: Αφομοίωση, Ενσωμάτωση, Ένταξη, Συναικπαίδευση. Προσδιορισμός κινδύνων, φραγμοί και εμπόδια.
  • Επικοινωνία και συνεργασία με τους γονείς. Παραδείγματα καλών πρακτικών.
  • Εξατομικευμένη διδασκαλία για μαθητές με Αυτισμό και ΔΕΠΥ.
  •  Εξατομικευμένη διδασκαλία για ευφυή και ταλαντούχα παιδιά.
  • Διδασκαλία στην πολυπολιτισμική τάξη
  • Χρήση των ΤΠΕ στο τμήμα ένταξης

Το σεμινάριο στόχευε να προσφέρει γνώσεις και δεξιότητες σε θέματα Ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης επιδιώκοντας την έγκαιρη διάγνωση και πρώιμη παρέμβαση, με τη χρήση διαγνωστικών εργαλείων και καινοτόμων μεθόδων. Πιο συγκεκριμμένα εστίαζε οι επιμορφούμενοι να μυηθούν στα εξής:

  • Σε μεθοδολογικά εργαλεία που βοηθούν την ένταξη μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
  •  Σε συνεργατικές δεξιότητες, δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, δημιουργικότητας , συναισθηματικής νοημοσύνης, επικοινωνιακών δεξιοτήτων.
  • Στη δημιουργία ενός υποστηρικτικού πλαισίου για όλα τα παιδιά.
  •  Στη δημιουργία και χρήση εργαλείων και τεστ.
  • Σε τεχνικές διδασκαλίας σε ετερογενείς τάξεις, ώστε να αντιμετωπίζουν τη διαφορετικότητα των μαθητών και να υποστηρίζουν την ένταξη των μειονοτήτων στη γενική τάξη.
  •  Στην  αναγνώριση των μαθητών σε κινδύνο.
  •  Στην καλλιέργεια ενσυναίσθησης, αμοιβαίου σεβασμού, διαπολιτισμικής επίγνωσης.
  • Τα μαθησιακά οφέλη βοήθησαν τους εκπαιδευτικούς να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες, ώστε να ανταποκρίνονται αποτελεσματικά σε τάξεις μεικτής ικανότητας.











Μαθησιακά αποτελέσματα

Με την ολοκλήρωση του Προγράμματος έγινε ο απαραίτητος έλεγχος για το αν ο αντίκτυπος του σχεδίου στους συμμετέχοντες, τους συμμετέχοντες οργανισμούς και τις ομάδες -στόχους ήταν ο αναμενόμενος και εάν τα μαθησιακά αποτελέσματα επαλήθευσαν τους στόχους και τις προσδοκίες όλων των εμπλεκόμενων στις κινητικότητες.

Ως εργαλεία αυτής της αξιολόγησης  χρησιμοποιήθηκαν ερωτηματολόγια, σταθμισμένα τεστ, εκθέσεις αξιολόγησης και  η συνολική αποτίμηση των αποτελεσμάτων του Σχεδίου.

Α) Αναφορικά και ως προς τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς:

Το σχέδιο  είχε μια ουσιαστικά θετική επίδραση στην επαγγελματική επάρκεια των συμμετεχόντων και τη μελλοντική τους ανάπτυξη. Η συμμετοχή στις δραστηριότητες κινητικότητας αποτέλεσε μια εξαιρετική ευκαιρία επιμόρφωσης με πολλαπλά οφέλη σε επαγγελματικό αλλά και προσωπικό επίπεδο. Η συνάντηση και αλληλεπίδραση με εκπαιδευτικούς από διαφορετικές χώρες με διαφορετική κουλτούρα και πολιτισμό, αποτέλεσε από μόνη της συναρπαστική εμπειρία, η οποία διεύρυνε τις οπτικές και τους ορίζοντές μας. Ακόμη, μας προσέφερε την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουμε και να εξασκήσουμε τις γνώσεις μας στην αγγλική γλώσσα.

Β) Ως προς τον συμμετέχοντα οργανισμό-το σχολείο μας:

Το σχέδιο έχει μακροπρόθεσμα και πολλαπλά οφέλη στο σχολείο μας, καθώς τα μαθησιακά αποτελέσματα από τις δραστηριότητες κινητικότητας επέδρασαν θετικά τόσο στην παιδαγωγική όσο και στην διοικητική του πρακτική, προσδίδοντάς του επιπλέον δυνατότητες για εκσυγχρονισμό και διεθνοποίηση. Η μεταφορά της νέας γνώσης και η διάδοση των αποτελεσμάτων από τους επιμορφούμενους εκπαιδευτικούς στους συναδέλφους τους λειτούργησε εξαίσια μέσα σε ένα πλαίσιο ανατροφοδότησης παρέχοντας κίνητρα για εφαρμογή των νέων πρακτικών στη σχολική τάξη. Οι εκπαιδευτικοί μυήθηκαν στις αρχές των ΤΠΕ και του ψηφιακού σχολείου και γνώρισαν νέες τάσεις και μεθόδους διδασκαλίας λειτουργώντας ως δέκτες αλλά και πομποί της Νέα γνώσης προς πολλαπλές κατευθύνσεις.

Γ) Ως προς τους μαθητές, τους γονείς τους και την ευρύτερη κοινωνία:

Η συμμετοχή μας στο σεμινάριο είχε θετική επίδραση όχι μόνο στο σχολείο μας ως ίδρυμα, αλλά και στους μαθητές μας και την ευρύτερη κοινότητα. Τα οφέλη για τους μαθητές μας ήταν αναμενόμενα, αφού απέκτησαν εκπαιδευτικούς περισσότερο καταρτισμένους και ενημερωμένους πάνω σε σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις. Επιπλέον, έμαθαν να χρησιμοποιούν λάπτοπς και τάμπλετς, γνώρισαν ψηφιακά εργαλεία και λογισμικά, μυήθηκαν στη σωστή χρήση του διαδικτύου και απέκτησαν ψηφιακές δεξιότητες. Ανάλογα θετικός είναι και ο αντίκτυπος στους γονείς των μαθητών και την ευρύτερη κοινωνία, καθώς έγινε αισθητή η αλλαγή στη φιλοσοφία της παιδαγωγικής πρακτικής και διαφάνηκαν τα αποτελέσματα της επιμόρφωσης.

 Δ) Ως προς την επίτευξη των στόχων του προγράμματος Erasmus +:

Η πολυπολιτισμική διάσταση που προσλαμβάνει ένα σεμινάριο με συμμετέχοντες από διαφορετικές χώρες επαληθεύει τη στοχοθεσία του Erasmus +. Η επικοινωνία και αλληλεπίδραση με ανθρώπους από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα που κουβαλούν διαφορετικά πολιτισμικά κεφάλαια καθιστά κάθε σεμινάριο πολύ σημαντικό. Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα αποτέλεσε η ανταλλαγή απόψεων εκπαιδευτικών που εργάζονται σε διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα με στόχο συγκρίσεις, επισημάνσεις ομοιοτήτων και διαφορών και διαπιστώσεις κοινών στόχων.

Αποτέλεσμα, η συνειδητοποίηση της ύπαρξης πολλαπλών οπτικών για το ίδιο θέμα αλλά και η εξεύρεση κοινών τρόπων εφαρμογής της θεματικής. Στο γεγονός προσδίδεται ευρωπαϊκή διάσταση αφού οι συμμετέχοντες είναι  πολίτες της Ευρώπης και αυτό αυτόματα προσδίδει ευρωπαϊκό προσανατολισμό  σε ένα μεγάλο μέρος της στοχοθεσίας του σχετικά με τον αντίκτυπο στην σχολική κοινότητα.

Όπως λέμε και στους μαθητές μας: «Μέσα από το πρόγραμμα "ανοίγουμε ένα παράθυρο στην Ευρώπη" για να ανταλλάξουμε απόψεις και να βρούμε κοινά σημεία αλλά και να κάνουμε φίλους». Φίλους  με τους οποίους κρατάμε επικοινωνία και επαφή και διαπραγματευόμαστε τον σχεδιασμό νέων πρότζεκτς.

Αντίκτυπος-Διάδοση αποτελεσμάτων

Ο σχεδιασμός για τη διάδοση των αποτελεσμάτων είχε ως στόχο τη μεγιστοποίηση της επίδρασης στις εξής ομάδες-στόχους: στους επιμορφούμενους, τους μαθητές τους και στην εκπαιδευτική κοινότητα γενικότερα. Στους επιμορφούμενους λειτούργησε ως διαδικασία αξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης παρέχοντας ταυτόχρονα και τη δυνατότητα ανατροφοδότησης. Για το λόγο αυτό, προβήκαμε στις ακόλουθες δράσεις διάχυσης των αποτελεσμάτων:   

Γωνιά Erasmus +: Οργανώσουμε στον χώρο υποδοχής του σχολείου γωνιά Erasmus +, όπου αναρτήσαμε αφίσες, φωτογραφίες, βιβλία και ενημερωτικά έντυπα. 

Σχολικές εκδηλώσεις: Με την ολοκλήρωση κάθε δραστηριότητας μετακίνησης πραγματοποιούσαμε ενημερώσεις σχετικές με τη συμμετοχή και εμπειρία μας στο Πρόγραμμα. Πρώτον οργανώνοντας ενδοσχολικές επιμορφώσεις με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου μας, κατά δεύτερον ενημερώνοντας τους γονείς των μαθητών και κατά τρίτον ενημερώνοντας την ευρύτερη κοινότητα εκπαιδευτικών και γονέων.

Συμμετοχή στις Erasmus days: Με στόχο την πληρέστερη ενημέρωση όλων αλλά και την αποτελεσματικότερη διάχυση των αποτελεσμάτων συμμετείχαμε στις Erasmus days που διοργανώνει κάθε χρόνο τον Οκτώβριο η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ιστότοποι και δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης: Δημοσιοποιήσαμε το πρόγραμμα, τις επιμέρους δραστηριότητες αλλά και τα αποτελέσματά τους  με διαρκείς αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στο blog του σχολείου μας όπου υπάρχει τμήμα  αφιερωμένο στο  Erasmus +. Αλλά και στο Twinspace του eTwinning. Τέλος αναρτήσαμε τα προϊόντα του σχεδίου στην πλατφόρμα διάδοσης αποτελεσμάτων του Erasmus+ και στην πλατφόρμα EPALE.

Ραδιόφωνο, τηλεόραση και εφημερίδες (Μ.Μ.Ε.): Με την ολοκλήρωση κάθε δραστηριότητας μετακίνησης δόθηκε δελτίο τύπου και συνέντευξη στον τοπικό τύπο και τα Μ.Μ.Ε. για την ωφελιμότητα τέτοιων ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Επίσης, επισκεφθήκαμε τον ραδιοφωνικό σταθμό Alpha News Δράμας και μιλήσαμε για το πρόγραμμά μας. Κάναμε το ίδιο στην τηλεόραση αυτή τη φορά και στον τηλεοπτικό σταθμό STAR Βορείου Ελλάδος.

Λογότυπος Προγράμματος -Αφίσες: Για την βέλτιστη διάχυση των αποτελεσμάτων τυπώσαμε  τον λογότυπο του Προγράμματος αλλά και τον λογότυπο του σχολείου μας  και συνοδεύουν οτιδήποτε δημοσιοποιούμε. Τυπώσαμε αφίσες με το λογότυπο και τον τίτλο του Εκπαιδευτικού Σχεδίου Δράσης και  τις αναρτήσαμε στο σχολείο μας, σε άλλα σχολεία, στις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Δευτεροβάθμιας, στο Διοικητήριο, σε Δήμους και Υπηρεσίες, σε Συλλόγους και Σωματεία. Μπλουζάκια και καπέλα με το λογότυπο και τον τίτλο του Προγράμματος φορούσαν εκπαιδευτικοί και μαθητές στις σχολικές εκδηλώσεις που έγιναν για το Πρόγραμμα.

Παρουσίαση του Προγράμματος σε Συνέδριο: Η παρουσίαση του Προγράμματος στο 9ο Διεθνές Συνέδριο του ΙΑΚΕ «Πολίτης, Εκπαίδευση και Πολιτική συμμετοχή. Διαμορφώνοντας ενεργούς πολίτες στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης», αποτελεί μια θαυμάσια ευκαιρία για την διάχυση των αποτελεσμάτων του Προγράμματος.

Με την ολοκλήρωση του Σχεδίου και κάνοντας των απολογισμό των δράσεων μας,  μπορούμε να πούμε ότι όλοι οι στόχοι που αρχικά τέθηκαν, επιτεύχθηκαν με επιτυχία. Και πρωτίστως, επιτεύχθηκε ο γενικός σκοπός του σχεδίου μας που είναι ο εκσυγχρονισμός του σχολείου μας και η διεθνοποίηση της αποστολής του μέσα από την επιμόρφωση του προσωπικού του. Είμαστε πλέον ένα Erasmus+ school  και αυτό σημαίνει πολλά για το προφίλ του σχολείου μας. Ανήκουμε στην μεγάλη ομάδα των ιδρυμάτων που είχαν την ευκαιρία να συμμετέχουν στο Erasmus+ και να βιώσουν μια εξαιρετική εμπειρία που προσέδωσε πολλαπλά οφέλη στους εκπαιδευτικούς του σχολείου μας, στους μικρούς μας μαθητές, τους γονείς τους αλλά και την τοπική κοινωνία. Εφαρμόσαμε το Σχέδιο για 2 χρόνια στη σχολική τάξη και το θέμα μας: «Βήματα προς την κοινωνική ένταξη» αποτέλεσε «θέμα ομπρέλα» κάτω από το οποίο συγκεντρώσαμε πολλές δράσεις και προγράμματα εστιασμένα στην κοινωνική ένταξη και συνεκπαίδευση.

Και φυσικά συνεχίζουμε με περισσότερα KA122 και ΚΑ210 Σχέδια Erasmus+… 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

  Αγαπητοί γονείς, Σας καλωσορίζουμε στο Νηπιαγωγείο μας τη φετινή σχολική χρονιά 2021-2022, μιας χρονιάς που συνεχίζει να σημαδεύεται από...